Pazartesi, Mayıs 2

ATATÜRK KOCATEPE'DE Ethem Tem




Ünlü “Atatürk Kocatepe’de” fotoğrafını çeken Ethem Tem,  Halep doğumludur, ama doğum tarihi kesin olarak bilinmiyor. 1. Dünya savaşında Kafkas cephesinde savaşmış, İslam orduları ile Bakü’ye girmiş. Savaş esnasında Bir fotoğraf makinesi alıp fotoğraf çekmeye başlamış.
İstiklal savaşı başlayınca Antalya üzerinden Ankara’ya geçmiş. Fotoğraf makinesi 10x15 cam negatif çeken Reflex ICA dır.
Ethem Tem, Ankara’da Erkan-ı Harbiye 2. Şube’de görevlendirilir. Artık ordunun resmi fotoğrafçısıdır.
Büyük Taarruz sırasında Atatürk ile beraber Kocatepe’de olan Tem, 1960 yılında Fikret Otyam ile yaptığı söyleşide o günü şöyle anlatıyor:
Taarruz şafak vakti saat beşte başlamıştı. Mustafa Kemal Paşa, günler ve geceler süren yorgunluğuna rağmen ayakta, vaziyeti adım adım takip ediyor, direktifler veriyordu. Bir ara kumandanlardan ayrıldı. Tek başına kayalıklar arasında dalgın ve düşünceli dolaşmaya başladı. Zaman zaman sahra dürbünleri ile düşman cephesine bakıyordu...  Bir aralık o kayalık tepenin ucuna geldi. Hafifçe eğilmişti. Başparmağı dudaklarının arasında idi... Hemen objektifimi çevirdim, adeta nefes almayacak kadar bir sessizlik içinde deklanşöre bastım, fotoğrafı çektim. Saat 11’di...”

Atatürk’ün belki de en tanınmış, paralar da dahil pek çok yerde kullanılmış fotoğrafının öyküsü böyle. Bu fotoğraf sanki Kurtuluş Savaşımızın da bir özeti gibi.

Hiç yorum yok: